Alt du trenger å vite om Aikido

Introduksjon til Bergen Aikidoklubb

Treningstider

  • Mandag: 18.00 – 19.30 Aikido
  • Tirsdag: 18.00 – 19.00 Barneparti. 19.15–20.45 Aikido
  • Onsdag: 19.00 – 21.00 Iaido
  • Torsdag: 17.00 – 18.30 Aikido
  • Fredag: 18.00 – 20.00 Iaido

Info om ekstra treningsøkter legges ut på Facebook siden.

Nyttige lenker:

Hvordan trenes Aikido?

En typisk treningsøkt på 1 1/2 til 2 timer for en aikidoutøver begynner med en kort oppvarming hvor vi klargjør kroppen for bevegelse i trening.

Etter oppvarmingen går vi over til fallteknikk og individuelle øvelser før vi begynner med partnerøvelser.

Aikido baserer seg på kast og låsningsteknikker, litt lære om anatomi og mental trening er også en del av treningen.

Våpentrening med bokken (sverd), jo (stokk) og tanto (kniv) er også en viktig del av treningen, dette gir en bedre forståelse av korrekt avstand og bevegelser, i tillegg til en mental skjerping. Mange av teknikkene har opprinnelse i det japanske sverdet.

Det er i svært lite skader i aikido. Dette kommer av at vi trener mye på fallteknikk for å beskytte oss selv. Vi trener også i en hastighet som er tilpasset både forsvarers og angripers ferdighetsnivå. Dette gjør at aikido over tid er en trygg og sunn treningsmetode der vi ikke fokuserer på konkurranse eller prestasjoner, kun egen kroppslig og mental utvikling.

Videre er det streng disiplin under treningen. Først og fremst av sikkerhetsgrunner, fordi aikido kan være hurtig og kraftfylt, men også fordi man ønsker å vise respekt for hva vi trener og dem vi trener med.

Hva kreves for å trene?

I utgangspunktet: Ingenting.

Verken styrke, god form, en spesiell alder eller noe spesielt treningstøy er nødvendig. Hvem som helst kan trene aikido.

Selv om vi på en oppvisning viser teknikker med høye fall og med stor fart, så betyr ikke det at det er det første du skal trene på. På et nybegynnerkurs vil du først og fremst trene på grunnbevegelser, fallteknikk og endel teknikker i rolig tempo.

Etterhvert som du behersker dette, vil hastigheten gradvis økes.

Hva er egentlig aikido og hva kan det lære deg?

Etikette

I aikido er det mye etikette for hvordan man skal oppføre seg på trening, og for hvordan man skal behandle dojo. Mye kan nok virke rart for de som er nye i aikido, men etikette er til  blant annet for å unngå skader, fjerne støy som kan påvirke trening, skape et godt treningsmiljø og at man skal behandle hverandre med ydmykhet og respekt. Det er opp til hver enkelt å følge disse, men man ønske at alle prøver å gå frem som et godt eksempel for de andre man trener sammen med.

Dojo regler

  • Ta vare på dojoen når du er der.
  • Ta av skoene ved inngangen, så blir det enklere å holde rent samt at skitt ikke dras inn på matten.
  • Hold orden i garderoben og andre steder du ferdes.
  • Ta med deg søppel dit det hører hjemme.
  • Vær rask med å sette deg ned når instruktøren skal vise noe, så blir treningen mer effektiv for alle.
  • Dersom du må forlate matten under trening så si i fra til instruktøren på forhånd, helst før treningen starter hvis dette er mulig.
  • Dersom du av en eller annen grunn kommer for sent til treningen og treningen allerede har startet, så stå ved mattekanten og vent til instruktøren gir tegn til at du kan komme inn på matten. Ikke bare løp rett inn på matten.
  • Ta godt i mot nye medlemmer og prøv å trene med alle som er på matten, både viderekomne og helt nye.

Dojo etikette

Aikido og Dojo etikette er basert på tradisjonelt Japansk vis.

  • Legg fra deg klokke, smykker og annen pynt for å unngå skader. Hold neglene korte og bruk en ren treningsdrakt. Langt hår bør settes opp eller festes med en strikk el.l.
  • Hils med stående bukk mot shomen når du kommer innenfor døren i dojoen.
  • Hils med sittende bukk når du går inn på matten før trening og når du går av matten etter trening.
  • Når treningen begynner bukker alle mot shomen. Deretter snur instruktøren seg og instruktør og deltagere bukker mot hverandre mens de sier «Onegai Shimazu» (som betyr «Jeg ber om en tjeneste»).
  • Følg alltid instruktørens anvisninger. Prating under trening skal foregå så lavt og så lite som mulig, og ikke i det hele tatt når instruktøren underviser.
  • Ta hensyn til partneren din. Husk at treningen er like mye for hans skyld som din egen.
  • Når treningen avsluttes, hilser alle mot shomen. Deretter snur instruktøren seg og instruktør og deltagere bukker mot hverandre mens de sier «Domo Arigato Gozaimash-ta» (som betyr «Tusen Takk»).
  • Hils med stående bukk mot shomen når du skal gå ut av dojoen.

Til nybegynnere

Fysisk og mental helse

Aikido gir allsidig fysisk trening hvor du utvikler styrke, bevegelighet og utholdenhet. Treningen aktiverer hele kroppen i frie, naturlige bevegelser, og forebygger helsemessige utfordringer som kan komme av en moderne livsstil. Gjennom å øve fallteknikk og å følge partnerens bevegelser, vil du lære å ivareta deg selv og unngå skader. Teknikker og øvelser tilpasses egne fysiske forutsetninger, derfor er det mulig å finne utfordringer uansett erfaring og bakgrunn.

Pust og bevegelse

I aikido er det et stort fokus på pust og bevegelse, og mange vil kjenne igjen prinsipper fra yoga, chi kung og pilates. Dypt og rolig åndedrett gjør at du stresser ned og blir fokusert, og økt oksygennivå i blodet forbereder samtidig kroppen til trening med høy intensitet. Det er fokus på å styrke kjernemuskulaturen, og sammen med bevegelighetstrening bidrar det til avspenning, bedre holdning og skadeforebygging. I tillegg vil du trene balanse og motorikk, som legger grunnlag for god teknikk, koordinasjon og kroppslig bevissthet.

Selvforsvar og konfliktløsning

Mange ønsker å lære selvforsvar eller å kunne møte konflikter og utfordringer med integritet, ro og verdighet. Aikido har sin bakgrunn fra reell kamp og inneholder effektive teknikker som helt klart kan brukes til å unngå eller nøytralisere konflikter og farlige situasjoner. Det er derfor ikke uvanlig at sikkerhetspersonell og andre som har behov for å håndtere utilregnelige personer trener teknikker som finnes i aikido, for å kunne uskadeliggjøre uten å forvolde skade. Aikido tar imidlertid tid å mestre og må ikke forveksles med et kurs i selvforsvar eller konfliktløsing. For de fleste av oss er det å kommunisere godt med andre, eller å finne indre styrke under krevende omstendigheter, mer relevant enn en fysisk situasjon.

Selvutvikling og indre styrke

Mange ser på aikido som en metode for selvutvikling som kan innvirke på andre områder i livet. Treningen er uløselig knyttet til de grunnleggende målene om å oppnå harmoni mellom kropp, sinn og sjel – og slik overvinne destruktive krefter i seg selv. Aikido krever en tilstedeværelse og et fokus som gjør at du får en pause fra hverdagens bekymringer. Å forplikte seg til å gå jevnlig på trening øver viljestyrken, selvtilliten og den mentale utholdenheten. Å jobbe med seg selv er en forutsetning for å lære, og i aikido finnes alltid mer å lære uansett nivå. På denne måten kan aikido fremme vekst og forståelse blant mennesker og i omgivelsene.

Vennskap og samhold

Det å gjøre noe aktivt sammen med andre mennesker, uten behov for å prestere, er også noe mange setter pris på. Aikido er sosialt, lekent og preget av samarbeid fremfor konkurranse. Aiki – harmonisering av energi – skjer når du møter andre med respekt, oppriktighet og forståelse. Vi søker å ta vare på hverandre både av og på matta. Mange opplever det internasjonale aikidomiljøet som en portal for vennskap. Takket være aikidos verdier og etikette, kan man reise og delta på trening hvor som helst i verden.

Hentet fra aikido.no